Background Image

20 stvari za raditi u Hercegovini

trebinje-bridge

Objavljeno: www.thecrowdedplanet.com

Dobro došli na drugi dio naše avanture dobre hrane preko Via Dinarice! Nakon degustacija na otoku Šipanu u Hrvatskoj, prešli smo granicu da bi podijeliti s vama ono što je najbolje u Hercegovini – oko južnog dijela, uključujući i područje Neuma, Ljubinja, Ravno i Trebinje. Naravno, mi smo također uključili i šta jesti u Hercegovini!

trebinje-herzegovina-sunset

Zalazak sunca na Via Dinarica

U februaru 2008. godine sam spavala u autobusu putujući niz južnu hrvatsku obalu, i probudila sam se uz trzaj. ‘Pasoš!’

Kada sam otvorila oči, vidjela sam graničara kako stoji pored mene. Bili smo na autobusnoj liniji iz Splita do Dubrovnika, ali smo bili na graničnom prijelazu – kako to, stalno sam razmišljala, ako su oba grada u Hrvatskoj?
Ipak, tu smo. Mladić u službenoj uniformi je tražio pasoš, i zastava koja se vani viorila definitivno nije bila hrvatska zastava – to je bilo plava zastava, sa žutim trouglom i nizom zvjezdica. Bili smo na ulasku u Bosni i Hercegovini. Naš ulazak u zemlju je trajao kratko, 20 km kasnije smo prešli nazad u Hrvatsku.

trebinje-herzegovina-misty-view

Magloviti hercegovački pogled

Čudno, zar ne? Bacite pogled na kartu i znat ćete na šta mislim. Bosna i Hercegovina izgleda kao prevrnut trougao. Hercegovina je južni vrh trougla, dok je Bosna veći odjeljak na sjeveru. Ako posmatramo izbliza, primjetit ćete mali dio koji se proteže do obale – oko 20 km – i tu je samo jedan primorski grad, Neum. Na putovanju do i iz Dubrovnika duž obale ste obavezni da pređete “neumski koridor”, parče bosanskog teritorija u sendviču između dva dijela hrvatske obale.
I tako – nakon tog jutra u februaru, kada smo otkrili postojanje Neuma, prešli smo ‘koridor’ još tri ili četiri puta. Nikada nismo stali. Samo smo izašli iz autobusa, rastegnuti noge, kupiti kolu ili sladoled (za polovinu cijene od one u Hrvatskoj), slikali Neumovu čudnu jugoslovensku arhitekturu, i nastavili dalje. Također nikada nismo istražili Bosnu i Hercegovinu dublje, osim kratkog obilaska Sarajeva i Mostara prije više od deset godina.

trebinje-dam-lake

Planine i jezera u blizini Trebinja

Južna Hercegovina i Via Dinarica

Drago nam je bilo da smo dobili priliku da provedemo nedelju dana istražujući južni hercegovački dio Via Dinarice, staze osnovane prije pet godina, da se povežu sela i ruralne zajednice u toj regiji Balkana, i promovira održivi razvoj.

ravno-herzegovina-via-dinarica

Dinaridi na jugu Hercegovine

Prvih nekoliko dana smo istraživali Dubrovnik i otok Šipan, uživajući u prekrasnom kasno ljetnom suncu. Zatim, kada je bilo vrijeme da se preselimo u južnu Hercegovinu – prvo smo posjetili Neum, a onda smo se uputili u unutrašnjosti prema Ravnom, Ljubinju i Trebinju.

Naše vrijeme u Hercegovini je potrošeno između prirode, kulture i velikodušnih porcija hrane. Probali smo vino, jeli domaći sir i pršut, brali samoniklo bilje i imali duge razgovore sa našim novim lokalnim prijateljima Markom i Sinišom. Ja sam bila zasuta poklonima na moj rođendan i igrala se sa puno slatkih mačaka. Ova regija se možda i ne nalazi na vašem planu putovanja, ali vjerujte mi, trebate je posjetiti. Da bismo vas uvjerili stavili smo ovaj članak – ovdje je 20 stvari za raditi u Hercegovini, a i šta jesti!

ljubinje-what-to-do-wild-herbs

Polje bilja u blizini Ljubinja

20 stvari za raditi u Hercegovini

U Neumu

U Ravnom

U Ljubinju

U Trebinju

flowers-ljubinje

Macro life on a late summer day

Stvari za raditi u Neumu

1) Plivajte u Jadranu

Primjetite da nisam rekla ‘uživajte u plažama? Pa … nema mnogo pješčanih plaža ovdje. Slično kao na sjeveru u Istri, postoje mnoge betonske platforme za kupanje na rubu vode, kao i neke šljunčane plaže. Neum možda nije slikovit kao ostatak dalmatinske obale, ali koga briga. Jadran je slavan kao i uvijek, sa čistom vodom, koja ostaje topla čak i početkom oktobra.

things-to-see-in-neum

Neumsko primorje

Većina aktivnosti dostupnih na hrvatskoj obali, poput krstarenja, jedrenja i kajaka, se također može naći u Neumu – u pola cijene. Međutim, ljetna sezona uspori ranije nego u Hrvatskoj – u oktobru, jedva da je bilo ikoga i nekoliko otvorenih barova, a restorani i atrakcije su zatvoreni.

2) Istražite čudnu jugoslovensku arhitekturu

Šta da radite u Neumu kada kiša pada – i sve se zatvara. Stigli smo u Neum u pravo vrijeme za slavni zalazak sunca, a sljedeći dan smo se probudili i vidjeli vjetar, kišu i temperaturu od 11 °. Muzej je zatvoren, šetalište kraj mora je bilo mokro i zamrznuto … pa, šta da radimo?

things-to-see-in-herzegovina-neum

Kuće za odmor u Neumu

Sjećate se kad sam spomenula neumsku ‘jugoslovensku arhitekturu “? Hercegovačka obala je duga samo 20 km, prostora je malo tako da je sve vrlo gusto izgrađeno u čudnom socijalističkom stilu 60-ih. Mislim na čudnu geometriju i puno betona. Zanimljivo je hodati okolo i istraživati neke od ovih objekata izbliza – ako hoćete da vidite jedan iznutra, popijte kafu u hotelu Sunce i pozdravite Milenka za nas!

neum-beach-bosnia

Jedna od plaža u Neumu

3) morska hrana – u pola cijene od Hrvatske i dvostruko veće porcije!

Jedite. Jedite. I jedite malo više. To je definitivno najbolja stvar u Neumu. Cijene su jeftine – možete li vjerovati da ogromna riblja plata (sadrži brancin, škampe, odreske od tune, dagnje i “zlatne ribice”) plus jedan litar bijelog vina i prilogom ‘Mangold’ (mješavina krompira i spanaća) košta samo 40 €? Prethodne noći u Hrvatskoj naš račun je bio 70 eura, a imali smo samo jedno jelo normalne veličine (i bez vina). Dakle, kada ste u Neumu, otiđite do restorana Laguna i najedite se plodova mora!

neum-what-to-eat

Masovno riblji pladanj za 40 eura (s vinom)

Stvari za raditi u Ravnom

4) Posjetite mjesto

Ravno je nažalost poznato po tome što je mjesto gdje je počeo rat u Bosni, nakon što je napadnuto u oktobru 1991. godine od strane jugoslovenskih snaga na putu za Dubrovnik. Selo je sravnjeno, pa sada nema mnogo u smislu znamenitosti, osim kipa posvećenog Ruđeru Boškoviću, lokalnom naučniku koji se smatra se jednim od prekursora atomske teorije, koji je – slučajno – također živio u Milanu.

things-to-see-in-ravno-popovo-polje

Voćnjak jabuka u blizini Ravno

Ravno i ostatak južne Hercegovine leži u položaju gdje se sastaju kontinentalni i mediteranski ekosistem – vrijeska, lavanda i helichrysum (lokalno poznat kao “smilje”) rastu rame uz rame, a procjenjuje se da postoji preko 100 divljih biljaka u tom području.

5) Posjetite doktora Burića

U Ravno smo došli na vrlo, vrlo kišni dan, tako da smo umjesto planinarenja okolo posjetili doktora Juru Burića, lokalnog doktora i entuzijasta medicinskih biljaka koji proizvodi niz kozmetike na bazi biljaka.
Doktor Burić je u svojim sedamdesetim godinama, ali on izgleda barem 15 godina mlađe. On je vulkan energije – kada smo ga posjetili, on je vodio brigu o svojim unucima, kuhao rižoto, pravio frape i demonstrirao sve svoje proizvode u isto vrijeme. On pravi balzame i ulja sa ljekovitim biljem koje sam ubire, u planinama oko sela. Tradicija izrade proizvoda na bazi biljaka je u njegovoj porodici generacijama – kad je bio mali, njegov djed je govorio ‘ako želite da vam lice bude čisto i svježe, operite ga sa kaduljinom vodom’. On tvrdi da su bilja i zdravi život razlozi za njegovu, divljenja vrijednu, energiju i mladenački izgled. “Ovo je Božja ljekarna”, rekao je, pokazujući na planine skrivene iza kiše.

doctor-jure-house

Doktor Burić u svojoj kući

Kuća doktora Burića nije otvorena za javnost, ali ako želite da ga upoznate i kupite neke njegove odlične proizvode, možete stupiti u kontakt sa Općinom Ravno. – [email protected]

6) Posjetite Popovo Polje (i probajte njegove proizvode)

Popovo Polje je veliko kraško polje, dolina koja se proteže od Ravnog pa sve do Trebinja, do planine Bijela Gora koja čini granicu sa Crnom Gorom. Zemlja Popovog Polja je vrlo plodna, usput smo naišli na povrće, voćnjake, vinograde, polja duhana i bilja. Preko polja prolazi rijeka Trebišnjica, najveća rijeka ponornica na svijetu, koja teče podzemno i nadzemno.

popovo-polje-view

Popovo Polje iz zraka

Na putovanju oko gradova i sela u regionu ćete sigurno primijetiti pijace i štandove gdje lokalni farmeri prodaju svoje lokalno voće i povrće, kao i druge domaće proizvode kao što su ajvar, napravljen sa mrkvom, paprikom, čilijem, češnjakom i patlidžanom. Ako imate kuhinju, pobrinite se da kupite svježe povrće!

ljubinje-herzegovina-market-stall

Lokalni farmer prodaje svoje proizvode

6) Posjetite Vjetrenicu

Još jedno prekrasno kraško čudo je špilja Vjetrenica, koja se nalazi nedaleko od Ravnog. Ime Vjetrenica znači “špilja vjetra ‘- tako se zove jer su mještani primijetili čudnu struju vjetra koja dolazi iz pukotine na stijeni, na ulazu u ovaj čudan podzemni svijet.

vjetrenica-cave-bosnia-entrance

Ulaz u Vjetrenicu špilje

vjetrenica-cave-inside-bosnia

Špilja iznutra

Špilja je vjerojatno duga oko 20 km, proteže se sve do Hrvatske, ali turistima je dozvoljeno da hodaju samo po platformi dužine 500 metara. Osvjetljenje vam pomaže da vidite neke od stalaktita, stalagmita i bazena, gdje ako imate sreće možete vidjeti ‘čovječju ribicu’, čudnog blijedog pećinskog salamandera. Vjetrenica je najbogatija špilja na svijetu u pogledu biološke raznovrsnosti, toliko da joj je nadimak ‘Podzemni Amazon’..

vjetrenica-cave-bosnia-inside

Istraživanje podzemne Amazone

7) Jedite Sač

Kada krenete u unutrašnjost, morske plodove zamjenjuje meso na jelovnicima u restoranima. Jedan od specijaliteta je sač, meso kuhano na vatri ispod peke dok se kuha do meke preukusnosti. Krumpir se dodaje na dno posude i kuha u sokovima mesa. Sač se dugo kuha, tako da ga obično treba naručiti nekoliko sati unaprijed.

what-to-eat-in-herzegovina-sac

To je ono što izgleda kao vreća

Probali smo sač (i neko divno vino) u Stanici Ravno, butik restoranu i hotelu koji se nalazi u bivšoj željezničkoj stanici.

stanica-ravno-restaurant

Restoran Stanica Ravno izvana

U Ljubinju

Ljubinje i Trebinje su dio Republike Srpske, jednog od dva entiteta u Bosni i Hercegovini. U ovom području, ćirilična slova se koriste više od latiničnih znakova, a tu je i nekoliko lijepih Srpskih pravoslavnih crkvi sa ikonama i freskama u enterijeru.

things-to-do-in-herzegovina-herbs

Polja u blizini Ljubinja

9) Hercegovački put bilja i meda

Ljubinje se nalazi dublje u unutrašnjosti u odnosu na Ravno i Popovo Polje i dublje u Dinaridima. Tokom naše posjete doktoru Buriću smo naučili o važnosti samoniklog bilja u lokalnoj kulturi. Sljedećeg dana, dok smo se vozili u Ljubinje, primijetili smo gomilu šarenih košnica, i svaka druga kuća imala je natpis “MED”.

baba-olga-honey-rakjia

Baba Olga i njezini staklenke lokalnog meda

Ljubinje je na hercegovačkom putu meda i bilja, projekta za očuvanje tradicije branja biljaka, pravljenja meda, sa tradicijom od pamtivijeka. Info stanice su postavljene u gradovima i selima sa mapama, uredima za informiranje, besplatnim Wi-Fi, i malim trgovinama koje prodaju lokalne proizvode na bazi meda i ljekovitog bilja.
‘Oh, moramo se zaustaviti kod Babe Olge”, rekao je vodič Marko, prije nego što smo ušli u Ljubinje. Zaustavili smo se na malom štandu na cesti, gdje su postrojene u redu flaše sa žuto obojenom tečnosti pored tegla sa tamnim medom. A tu je bila i slatka sivo bijela mačka koja je spavala na podu. Baba Olga je 90 godišnja žena, poznat u području po njenom ukusnom medu i biljnoj rakiji. Ona je tako slavna, da je čak bila u nacionalnim novinama – i uokvirena kopija stranice ponosno stoji kraj njenog štanda.

baba-olga-rakja

Baba Olga izlijeva svoju rakiju

Ja nisam ljubitelj jakih pića, ali sam uživala u slatkom i blagom ukus Baba Olgine rakije od meda, i naravno da sam kupila bocu da ponesem kući!

12) Saznajte više o travama

Južna Hercegovina se nalazi u poziciji između kontinentalnog i mediteranskog ekosistema – vrijeska, lavanda i helichrysum (lokalno poznato kao “smilje”) rastu rame uz rame, a procjenjuje se da postoji preko 100 divljih biljaka koje se mogu naći u tom području.

herzegovina-wild-herbs

Divlje hercegovačke trave

Svaka porodica ima svoje biljne preparate, a ljudi vole da piju Hercegovački čaj, spoj desetina samoniklog bilja. U Ljubinju postoji biljna i medna stanica gdje možete kupiti neke biljne proizvode, kao što su vrećice lavande, čaj i parfemi. Da biste saznali više o travama, možete posjetiti Ljekobilje, lokalnu kompaniju koja uzgaja trave i pretvara ih u eterična uljima, kozmetičke proizvode i još mnogo toga. Prošetali smo po podnevnom suncu, i cijeli dolina je bila ispunjena mirisom samoniklog bilja. Bio je red do reda grmova lavande – Kladim se da je ovo područje lijepo kao Provansa kada dođe vrijeme cvjetanja lavande!

things-to-do-in-ljubinje-herbs

Bilje u stakleniku

ljubinje-herbs

Polja lavande

13) Jedite kuhanu kozletinu

Dan kada smo posjetili Ljubinje je bio moj rođendan, a naš vodič Marko predložio je da odemo do Varduše, vrlo dobrog lokalnog restorana. Pitala sam šta je specijalitet, a on je odgovorio ‘kuhana kozletina’. To zapravo ne zvuči privlačno, zar ne? Marko je odmah shvatio moje osjećaje prema kuhanoj kozletini, i rekao da slobodno mogu naručiti što god želim, ali da stvarno, stvarno trebam barem probati kuhanu kozletinu.

what-to-eat-in-herzegovina-cheese-in-oil

Ne kuhana koza slike – ovdje potražite sir

Marko je objasnio da jagnjad i koze južne Hercegovine provode život na brdima, pasu lokalno samoniklo bilje. To daje mesu čudan, aromatičan okus, te se bolje primjeti kada se meso kuha i jede sa jednostavnom paradajz i krastavac salatom, i kuhanim krumpirom. Ja sam bila uvjerena, i naručila sam tanjir kuhanog kozjeg mesa i teletine – to je bilo izvrsno, zaista imaju ‘jedinstven’ ukus. Da ne spominjem, ručak za tri (uz piva) nas je koštao oko 20 eura!

Proveli smo dva dana sa Markom, divnim lokalnim vodičem koji nas je vodio u Ravno, Ljubinje i Trebinje, i znao sve lokalne tajne. Ako želite da stupite u kontakt s njim, evo njegova web stranica http://www.trebinjetravelguide.com/

U Trebinju

14) Posjetite Tvrdoš manastir

Malo izvan Trebinja ćete naći Manastir Tvrdoš, mjesto na kojem će ljubitelji povijesti i vina biti sretni u isto vrijeme. Sadašnja crkva je izgrađena u 15. stoljeću i dalje sadrži originalne freske i dvije zanimljive relikvije, prst sveca i Križ napravljen od drveta sa originalnog Svetog križa. Na podu, možete vidjeti tragove temelja prve crkve koja je građena na ovoj lokaciji, i koja datira iz rimskog doba. Odmah ispod crkve tu je vinski podrum, s zasvođenim stropom i ogromnim drvenim bačvama. Dvije glavne sorte vina su – Vranac, suho crveno tipično balkansko vino, i Žilavka, voćkasto bijelo vino koje podsjeća na rizling.

tvrdos-monastery-trebinje-herzegovina

Manastir Tvrdoš izvana

15) Brdo Crkvina i crkva Gračanica

Najbolji pogled na Trebinje je sa brda Crkvina, jednog od mnogih brda koje okružuju grad. Mještani Trebinja su toliko ponosni na ovo da su nas ne jednom, nego dva puta odveli do vrha, jednom u sumrak, a jednom u jutro nakon kiše.

things-to-do-in-herzegovina-trebinje

Pogled s vrha brda

Na vrhu je manastir Hercegovačka Gračanica, replika poznatog manastira Gračanica na Kosovu, jednog od najsvetijih mjesta Srpskih pravoslavaca. Crkva je sagrađena 2000. godine za smještaj ostataka Jovana Dučića, najpoznatijeg pjesnika i lokalnog junaka Trebinja. Dučić je umro u SAD-u ali je u oporuci želio da bude sahranjen natrag u Trebinju – njegova želja se ostvarila zahvaljujući bogatom lokalnom čovjeku, koji je prikazan na fresci unutar manastira dok ‘isporučuje’ manastir Djevici Mariji.

gracanica-monastery-herzegovina

Manastir na kiši

16) Obilazak grada – pješice ili kajakom

Trebinje je vrlo ugodan grad, okružen predivnom prirodom, i sa mnogo znamenitosti i odličnom atmosferom dok ste na putu nekoliko dana. Centar je vrlo mali, a može se obići pješice u nekoliko sati. Možete početi istraživanjem Kastela, utvrđenog povijesnog centra izgrađenog za vrijeme otomanskog vremena, podsjeća na Baščaršiju u Sarajevu. Postoje dvije džamije, Sultan Ahmed i Osman pašina džamija – ova druga je uništena tokom jugoslovenskih rata 1990-ih i obnovljena 2005. godine.

trebinje-mosque

Sultan Ahmed Džamija

Trebinje se nalazi na obalama rijeke Trebišnjice, rijeke koja tone i na koju smo naišli u Popovom polju. Druga znamenitost koja datira iz osmanskog vremena je Arslanagića most, koji je bio u stvari izgrađen nekoliko kilometara uzvodno u 16. stoljeću, ali se preselio ciglu po ciglu u 1970., nakon što je branom stvoreno umjetno jezero koje je potopilo područje. Danas, možete kajakom proći ispod mostova i duž rijeke Trebišnjice, a možete i plivati, ali voda je ledena!

trebinje-bridge

Trebinje famozni most

Izvan Kastela postoji još nekoliko znamenitosti – Korzo, pješačka ulica ispunjena predivnim platanima, pijaca gdje je se prodaja odvija svakodnevno (osim nedjeljom, i pogodi koji smo dan mi posjetili…) i pravoslavne crkve Svetog Preobraženja sa predivnim freskama i ikonama unutra.

things-to-do-in-trebinje-bridge

Hodajući preko mosta

17) Uživajte u bosanskoj kafi

Kastel je odlično mjesto za zaustavljanje za kafu – ali umjesto da pijete isti stari espresso, zašto se ne odlučite za bosansku kafu, kuhanu na peći u metalnom loncu? Kafa je u turskom stilu, sa talogom na dnu fildžana, tako zapamtite da prvo nes stavite šećer i promiješate, jer ćete piti blato. Ako želite slatku kafu, pitajte konobar prije! Pili smo odličnu kafu u Kafe Bar Azzaro, lokalnom favoritu.

18) Planinarite oko Bijele Gore

Sa takvim prekrasnim planinama oko Trebinja, mi smo se zaista radovali planinarenje oko Bijele gore, planine na granici Hercegovine i Crne Gore. Planirali smo planinariti sa Sindom Kunićem, lokalnim vodičem i ljubiteljem prirode, ali nažalost smo se probudili u neprekidnu kišu i hladni vjetar. Umjesto planinarenje, samo smo se vozili do planinske kuce u kojoj su boravili Sindini prijatelji, tako da smo jutro proveli sa njima.

View from Bijela Gora mountain

Planinarite oko Bijele Gore

Planine je izgledala odlično, obavijena oblacima sa cvjetanjem grmlja vrijeska grmlje i vodopadima, a Sinda je savršen momak sa kojim treba ići na izlet u divljinu – Mislim da bi bio dobra konkurencija za Bear Gryllsa u smislu vještina preživljivanja! Nama je toliko krivo sto smo propustili priliku da smo se već planirali vratiti u Trebinje šetnju sa Sindom. Nadajmo se samo će sreća biti na našoj strani sljedeći put!

19) Posjetite Austro-Ugarske tvrđave

Jedan od vrhunaca naše šetnje sa Sindom je trebalo da bude Austro-ugarska tvrđava s pogledom koji se proteže sve do crnogorske obale. Postoji nekoliko utvrđenja na brdima oko Trebinja, s pogledom na obalu koji su služili za uočavanje napada i rasvjetu kada su osvajači uočeni. Ako ne planirate ići na planinarenje sa Sindom ali i dalje žele vidjeti tvrđavu, moguće je planinariti do Tvrđave Strac iz Trebinja – bilo je previše vlažno za nas da se to uradi, ali naša prijateljica Janet je to uradila, i rekla da je to jedna od najboljih stvari koje je učinila tijekom svog vremena u Trebinju!
Imali smo divan dan sa Sindom – ako želite da učinite isto (i nadam se da ćete biti sretniji od nas s vremenom) evo njegova web stranica http://www.walkwithme.ba/

20) Probajte lokalne proizvode

Otkrivanje lokalne hrana je veliki dio našeg puta u Hercegovinu, i za to moramo zahvaliti Udruženju Selo u Srcu, kreiranom od strane lokalnog gospodina koji se zove Miro. Cilj udruge je očuvanje i unapređenje domaće hrane i tradicija, i dijeljenje istih sa posjetiteljima. Miro organizuje degustacije domaćih proizvoda u prostoru udruženja u Tulima, samo 10 minuta vožnje od Trebinja. Uživali smo u mezi koja je uključivala sir i pita od jaja koju je napravila Mirina majka, Mirinog vlastitog sira i pršuta iz sela, kao i nekih ukusnih ukiseljenih paprika i lokalnog crvenog vina.

what-to-eat-in-herzegovina-local-products

Strašan buffet Miro organizirala za nas

Također smo posjetili kuću prijateljski nastrojenog čovjeka koji se zove Risto, koji pravi najbolji pršut sa ove strane Jadrana, i popili smo malo svježeg soka od nara. Planovi udruženja uključuju uspostavljanje staze koju posjetitelji mogu pratiti pješice ili biciklom, sa zaustavljanjem u lokalnim domovima da probaju lokalne proizvode. Mislimo da to zvuči kao sjajna ideja i odličan način da se stupi u kontakt sa duhom ovog divnog, neotkrivenog područja

sunset-trebinje

Zalazak sunca u Tuli kod Trebinja

Projekt “Održivi razvoj turizma – preko hercegovačkih staza do dubrovačkih otoka Elafit” je financiran od strane Europske Unije u sklopu IPA CBC Programa Hrvatska – Bosna i Hercegovina 2007 – 2013.